
 
 
 
 
 
 
Pressinõukogu 
Pärnu mnt 67a 
10134 Tallinn 
 

17. september 2014 
 
 

KAEBUS 
 
 
Esitame kaebuse ajalehe Eesti Päevaleht, portaali Delfi ja Eesti Rahvusringhäälingu (ERR) 
uudisteportaali vastu seonduvalt Sihtasutuse Perekonna ja Traditsiooni Kaitseks (SAPTK) ning 
selle juhtorganite liikmete Paul Herzog von Oldenburgi, Slawomir Olejniczaki ja Varro 
Vooglaidi suhtes valeväidete esitamise ja levitamise ning eksliku ja eksitava kuvandi loomisega. 
 
Alates 24. juulist avaldas Eesti Päevaleht seeria artikleid, millega loodi avalikkuse silmis tõele 
mittevastav kuvand, nagu oleks SAPTK-l varjatud suhted Venemaa võimuringkondadega ja 
nagu saaks SAPTK nendelt ringkondadelt varjatud rahalist toetust. Asjakohaseid kahtlustusi 
aitasid omalt poolt levitada Delfi ja ERR-i uudisteportaal. Temaatilised artiklid on ajalises jär-
jestuses esitatuna järgmised: 
 

• “Vooglaiu sihtasutuse nõukogu liikmed istuvad ühes paadis Jakuniniga”, Eesti Päevaleht, 
24.07.2014 (link) 

• “Annetuste maht kasvas mitu korda”, Eesti Päevaleht, 24.07.2014 (link) 
• “Varro Vooglaiu SA nõukogu liikmed istuvad ühes paadis Putini lähikondse Jakuniniga”, 

ERR-i uudisteportaal, 24.07.2014 (link) 
• “Juhtkiri: Kes maksab muusika?”, Eesti Päevaleht, 25.07.2014 (link) 
• “Malofejev ühendab separatiste Moskvaga?”, Eesti Päevaleht, 26.07.2014 (link) 
• “Ka kooseluseaduse vastane IRL ootab Varro Vooglaiult rahastajate avalikustamist”, Delfi, 

27.07.2014 (link) 
• Urmo Soonvald: “Rahvas peab teadma, kes rahastab ühiskonna lõhenemist”, ERR-i uudis-

teportaal, 29.07.2014 (link) 
 
Palume Pressinõukogul tuvastada ajakirjanduseetika põhimõtete rikkumine järgmiste punktide 
osas. 



SA Perekonna ja Traditsiooni Kaitseks kaebus Pressinõukogule. 17. september 2014 

 — 2 — 

 
1. Eesti Päevaleht esitas alusetud kahtlustused ilma küsimata SAPTK seisukohta.  
 
Eesti Päevaleht avaldas alusetuid kahtlustusi külvavad artiklid ilma, et oleks selle kohta küsinud 
eelnevalt SAPTK esindajate seisukohta ja arvestanud sellega oma väidete esitamisel. Selliselt 
tegutsedes rikkus Eesti Päevaleht Eesti ajakirjanduseetika koodeksi punkti 5.1., mille kohaselt 
tuleb kellegi kohta tõsiste süüdistuste esitamise korral võimaldada süüdistuste objektiks olevale 
isikule kommentaari võimalust samas numbris või saates. 
 
Eesti Päevalehe reporter Joosep Värk küll pöördus 23. juunil kommentaari saamiseks Varro 
Vooglaidi poole, ent tegi seda viisil, mis ei jätnud seisukoha esitamiseks mõistlikku võimalust. 
Nimelt helistas Joosep Värk oma küsimustele vastuste saamiseks Varro Vooglaidi mobiiltelefo-
nile pärast tööpäeva lõppu (ca 17.45). Vooglaid palus, et küsimused saadetaks e-posti teel ning 
selgitas, et saab vastata alles õhtul, kui jõuab uuesti arvuti juurde. Jõudes veidi pärast kümmet 
koju, avastas Vooglaid kell 21.51 laekunud kirja, milles Joosep Värk teatas, et vastuseid küsi-
mustele ei jõutud ära oodata ning et leht on saadetud juba trükki. 
 
Selline käitumine ei ole käsitletav võimaluse pakkumisena kommentaari andmiseks. Kui Eesti 
Päevaleht soovinuks oma küsimustele vastuseid saada ja anda SAPTK esindajatele omapoolse 
kommentaari andmiseks mõistliku aja, siis tulnuks ühendust võtta tööpäeva raames ning jätta 
küsimustele vastamiseks ja oma seisukoha formuleerimiseks mõistlik aeg. 
 
Seega on Eesti Päevaleht rikkunud Eesti ajakirjanduseetika koodeksi punkti 5.1., mille kohaselt 
tuleb isikutele, kelle kohta esitatakse ajalehe poolt või vahendusel tõsiseid süüdistusi, pakkuda 
kommentaari võimalust samas numbris või saates. 
 
2. Eesti Päevaleht esitas valeväite, nagu SAPTK nõukogu liikmed Slawomir Olejniczak ja 
Paul Herzog von Oldenburg ning SAPTK juhatuse esimees Varro Vooglaid “istuks ühes paa-

dis” Vladimir Putini lähikondse Vladimir Jakuniniga 
ja nagu osaleks SAPTK Maailma Perekondade 
Kongressi tegevuses. 
 
Eesti Päevaleht väitis 24. juulil avaldatud suure ar-
tikli pealkirjas, et SAPTK nõukogu liikmed istuvad 
ühes paadis president Vladimir Putini lähikondsena 
tuntud Vladimir Jakuniniga (“Vooglaiu sihtasutuse 
nõukogu liikmed istuvad ühes paadis Jakuniniga”, 
Eesti Päevaleht, 24.07.2014). Sama väidet kajastati 
ka lehe esikaanel, kus viidati Varro Vooglaidi isik-
likule seotusele Vladimir Jakuniniga ning sedastati, 
et SAPTK nõukogu liikmete sidemed “ulatuvad 

Väljavõte 24. juuli Eesti Päevalehe esikaanelt, kus 
väidetakse alusetult, et Varro Vooglaidil on seotus 

Vladimir Jakuniniga ning SAPTK nõukogu liikmetel 
“sidemed, mis ulatuvad Kremlini” (vt LISA 2.2)  



SA Perekonna ja Traditsiooni Kaitseks kaebus Pressinõukogule. 17. september 2014 

 — 3 — 

Kremlini” (vt juuresolevat pilti ja LISA 2.2). 
 
Selline väide on otseselt vale ja avalikkust eksitav. Ei Paul Herzog von Oldenburg, Slawomir 
Olejniczak ega Varro Vooglaid ei ole mitte mingil moel Vladimir Jakuniniga seotud, mistõttu 
on nende vahekorra kirjeldamine “ühes paadis istumisena” täiesti meelevaldne ja loob reaalsu-
sest sügavalt moonutatud pildi. Ei Paul Herzog von Oldenburg, Slawomir Olejniczak ega 
Varro Vooglaid ei ole kunagi Vladimir Jakunini ega Konstantin Malofejeviga kohtunud ega 
suhelnud – neil puuduvad nimetatud isikutega igasugused suhted. 
 
Eesti Päevaleht on väidetava “ühes paadis istumise” tuletanud asjaolust, et Slawomir 
Olejniczaki poolt Poolas juhitud Piotr Skarga Instituut ja Paul Herzog von Oldenburgi poolt 
Belgias eestveetav Federation Pro Europa Christiana on partnerorganisatsioonideks pereväär-
tuste edendamise ja kaitsmisega tegelevas rahvusvahelises Maailma Perekondade Kongressis, 
mille paljude partnerorganisatsioonide (ehk toetajate) hulgas on ka projekt Emaduse Pühadus, 
mida juhib Venemaal Vladimir Jakunini abikaasa Natalja Jakunina, ning asjaolust, et Paul 
Herzog von Oldenburg on astunud üles ettekandega 2013. aastal Madridis toimunud Maailma 
Perekondade Kongressi kohtumisel. 
 
Oma 28. juuli kirjas Eesti Päevalehe ülalviidatud artiklite autorile Joosep Värkile ja Urmo 
Soonvaldile selgitas Varro Vooglaid, kuidas Eesti Päevaleht peaks toimima esitades avalikult 
süüdistusi ja kahtlustusi (LISA 11): 
 

“[K]ui EPL esitab avalikult kahtlustuse, nagu oleks SAPTK-l vene võimuringkondadesse kuuluvate 
isikutega mingid varjatud (rahalised) suhted, siis peaks EPL ise seda ka kuidagi moodi tõendama ja 
esitama vastavad andmed [...]” 

 
Siiski ei ole Eesti Päevaleht mitte mingil moel näidanud mitte ühtegi fakti, millele toetudes 
võiks põhistada kahtlustust, nagu oleks SAPTK annetuste mahu kasv kuidagigi seotud toetus-
tega Venemaa oligarhidelt või nendega seotud ühendustelt (ega saagi näidata, sest selliseid fak-
te ei ole olemas). Vastupidi, Eesti Päevalehe peatoimetaja Urmo Soonvald tunnistas 28. juulil 
ERR-i uudisteportaalis avaldatud artiklis, et “fakte, mis SAPTK ja Vene oligarhid ühte patta 
paneks, meil hetkel ei ole” (vt lähemalt altpoolt, LISA 9). 
 
Lisaks eelnevale on otseselt väär ka Eesti Päevalehe poolt 25. juuli juhtkirjas “Kes maksab muu-
sika?” (LISA 4) esitatud väide, et “Varro Vooglaiu veetav sihtasutus käib Maailma Perede 
Kongressil”. SAPTK ei ole kunagi osalenud ühegi oma esindaja läbi Maailma Perekondade 
Kongressil, olgugi, et MPK kohtumistel on osalenud SAPTK nõukogusse kuuluvad Slawomir 
Olejniczak ja Paul Herzog von Oldenburg, aga sedagi enne SAPTK nõukogu liikmeks saamist 
ja seega ilmselgelt mitte SAPTK esindajana. 
 



SA Perekonna ja Traditsiooni Kaitseks kaebus Pressinõukogule. 17. september 2014 

 — 4 — 

Eelnevat silmas pidades on Eesti Päevaleht rikkunud Eesti ajakirjanduseetika koodeksi (a) 
punktis 1.4. sätestatud põhimõtet, mille kohaselt peab ajakirjandusorganisatsioon kandma 
hoolt selle eest, et ei ilmuks ebatäpne, moonutatud või eksitav informatsioon, (b) punktis 4.1. 
sätestatud põhimõtet, mille kohaselt peab uudismaterjal põhinema tõestataval ja tõenditega ta-
gatud faktilisel informatsioonil ning (c) punktis 4.11 kinnitatud põhimõtet, mille kohaselt ar-
tiklite pealkirjad ei tohi auditooriumi eksitada. 
 
3. Eesti Päevaleht on loonud avalikkusele väära ja eksitava kuvandi, nagu oleks SAPTK anne-
tuste kasv 2013. aastal seotud sidemetega Venemaa oligarhidega. 
 
Füüsiliselt kõrvuti juba mainitud artikliga “Vooglaiu sihtasutuse nõukogu liikmed istuvad ühes paa-
dis Jakuniniga”, millega kujundati lugejais ekslikku muljet, nagu oleks SAPTK-l lähedased suh-
ted Venemaa oligarhidega, avaldas Eesti Päevaleht 24. juulil ka teise artikli, mis kandis pealkir-
ja “Annetuste maht kasvas mitu korda”. Artiklid olid paigutatud kõrvuti ja ulatusid koos suure 
graafilise joonisega üle kõnealuse päeva Eesti Päevalehe paberlehe 2. ja 3. lehekülje (LISA 2.1). 
 
Nende kahe artikli koostoimes kujundati lugejais ekslik mulje, nagu oleks SAPTK-le tehtud 
annetuste mahu kasv 2013. aastal seotud suhetega vene oligarhidega. Tegelikult on annetuste 
mahu kasvu põhjus väga lihtne – kui 2013. aasta oli SAPTK jaoks täis tööaasta, siis 2012. aas-
tal tegutsesime ainult ettevalmistavalt ja sedagi alles oktoobrist, mistõttu majandusaasta vältas 
sisuliselt kolm kuud. (Sellest oleme kirjutanud ka majandusaasta 
aruannetes, mis on avalikult kättesaadavad ning millega on tut-
vunud ka Eesti Päevalehe toimetus.) Tõde on see, et ei SAPTK 
ega ükski selle juhtorganitesse kuuluvatest isikutest ei ole saa-
nud üheltki Venemaa võimuringkondadega seotud isikult mitte 
mingisugust rahalist toetust, mistõttu kujutab Eesti Päevalehe 
poolt vastupidiste kahtlustuste külvamine avalikkuse eksitamist. 
 
Lisaks eelnevale oli Eesti Päevaleht paigutanud SAPTK anne-
tuste mahu kasvust rääkiva artikli juurde Varro Vooglaidi pildi 
ja lisanud sellele allkirja “Varro Vooglaid pole olnud nõus selgi-
tama, kes on välisriikidest laekunud sihtotstarbeliste annetuste 
taga”, mis annab jällegi tunnistust püüdlusest luua muljet, nagu 
oleks põhjust kahtlustada SAPTK rahastamist Vene oligarhide 
poolt (vt pilti paremal). Tõsiasi, mida Eesti Päevaleht ei kajastanud, on see, et Varro Vooglaid 
pole keeldunud selgitamast, kes on SAPTK rahastajad, vaid ta ei ole pidanud vajalikuks anda 
selle kohta aru äriühinguna tegutsevale ja SAPTK suhtes vaenulikult meelestatud Ekspress 
Grupile. Oma toetajate palvel on Vooglaid olnud alati nõus asjakohast küsimust selgitama ning 
vastavad selgitused on saanud ka SAPTK usaldusväärsust kontrolliv audiitor. 
 

Väljavõte 24. juuli 
Eesti Päevalehest. 



SA Perekonna ja Traditsiooni Kaitseks kaebus Pressinõukogule. 17. september 2014 

 — 5 — 

Et Eesti Päevaleht on ilmselgelt lähtunud eesmär-
gist kujundada avalikkuse silmis muljet, nagu oleks 
SAPTK-l mingid suhted Vene oligarhide või ko-
guni Ukraina separatistidega, nähtub eriti kõnekalt 
26. juulil avaldatud artiklist, mis kandis pealkirja 
“Malofejev ühendab separatiste Moskvaga” (LISA 5). 
Täiesti arusaamatul põhjusel on artikli juures Varro 
Vooglaidi pilt, olgugi, et Vooglaid kuulis sellist 
nime, nagu Konstantin Malofejev, esmakordselt 
alles Eesti Päevalehe enda artiklitest ega oma ni-
metatud isikuga absoluutselt mitte mingeid kon-
takte. Samuti ei ole mitte kunagi Konstantin 

Malofejeviga kohtunud ega oma temaga ei otseselt ega kaudselt mitte mingisuguseid sidemeid 
ükski teine SAPTK juhtorganitesse kuuluv isik. 
 
Selliselt käitudes on Eesti Päevaleht rikkunud Eesti ajakirjanduseetika koodeksi (a) punktis 1.4. 
sätestatud põhimõtet, mille kohaselt peab ajakirjandusorganisatsioon kandma hoolt selle eest, 
et ei ilmuks ebatäpne, moonutatud või eksitav informatsioon ja (b) punktis 4.11. sätestatud põ-
himõtet, mille kohaselt fotode allkirjad ja artiklite pealkirjad ei tohi auditooriumi eksitada. 
 
4. Eesti Päevaleht viivitas lubamatult SAPTK vastulause avaldamisega, võimaldades sel moel 
levida ja võimenduda korrigeerimata kujul SAPTK suhtes esitatud valeväidetel. 
 
SAPTK juhatuse liige Markus Järvi saatis Eesti Päevalehe poolt esitatud alusetute kahtlustuste 
ja süüdistuste tõrjumiseks oma vastulause 25. juulil kell 18.00. Vastulauses eitas Järvi kõiki Ees-
ti Päevalehe poolt SAPTK suhtes esitatud kahtlustusi ja süüdistusi (LISA 12): 
 

“/.../ On tõsi, et föderatsioonil Pro Europa Christiana on pikaajalised sidemed Maailma Perekondade 
Kongressiga. Hiljuti on kongressiga liitunud ka Venemaalt pärit organisatsioonid, kuid sellest ei järel-
du, et föderatsioon Pro Europa Christiana ja Venemaa organisatsioonid oleks mingilgi määral oma-
vahel seotud. 
 
Seega võib veelkord toonitada, et Sihtasutus Perekonna ja Traditsiooni Kaitseks ega ükski eelmainitud 
organisatsioonidest pole mingilgi viisil seotud ei majanduslike vahendite ega muude sidemete poolest 
Vladimir Jakunini, Konstantin Malofejevi ega ühegi teise Venemaal tegutseva organisatsiooni või lii-
kumisega. 
 
Sihtasutus Perekonna ja Traditsiooni Kaitseks on oma tegevuse alustamiseks saanud sihtotstarbelisi 
annetusi meiega ühiseid väärtusi jagavatelt ja Euroopas tegutsevatelt TFP-ga [liikumine Tradition, 
Family and Property] seotud juriidilistelt isikutelt, kes elatuvad oma enda maade annetustest. 
 

Väljavõte Eesti Päevalehe veebilehelt 
(26. juuli 2014) 



SA Perekonna ja Traditsiooni Kaitseks kaebus Pressinõukogule. 17. september 2014 

 — 6 — 

Juba esimese tegevusaasta jooksul kasvatasime meiegi oma kodumaiste väikeannetajate baasi. Praegu-
seks oleme sõltuvad ainuüksi oma annetajate suuremeelsest rahaliselt panusest meie organisatsioonile. 
/.../” 

 
Eesti Päevaleht viivitas selle vastulause avaldamisega veebiväljaandes mitu päeva, aidates seeläbi 
kaasa valeväidete levimisele ja võimendumisele, milles ajafaktor on kriitilise tähtsusega. Vastu-
lause trükiti ära ja avaldati veebis alles 28. juuli ning sedagi omavoliliselt muudetud pealkirjaga 
ja pärast SAPTK korduvaid proteste viivitamise pärast, mis said mh edastatud Varro Vooglaidi 
poolt Delfis avaldatud artikli kommentaariumis (LISA 13). 
 
Seejuures kohustab Eesti ajakirjanduseetika koodeksi punkt 5.1. ajakirjandusväljaandeid andma 
tõsiste süüdistuste adressaadiks olevatele isikutele vastulause võimalust kriitika esitamisega sa-
mas numbris – nagu juba selgitatud, seda nõuet Eesti Päevalehe toimetus ei täitnud. Analoogia 
korras võib antud sättest tuletada, et kui vastulause võimalust ei antud kriitika esitamisega sa-
mas numbris, tuleks vastav võimalus anda võimalikult kiiresti. Et Eesti Päevaleht selgelt viivitas 
vastulause avaldamisega, mis vähemalt veebiväljaandes on võimalik väga operatiivselt – et mitte 
öelda silmapilkselt –, siis rikuti EAEK punkti 5.1. kahekordselt. 
 
Muutes omavoliliselt SAPTK vastulause pealkirja, rikkus Eesti Päevaleht lisaks Eesti ajakirjan-
duseetika koodeksi punktis 4.12. sätestatud nõuet, mille kohaselt ei või välisautori poolt loodud 
ajakirjandusliku materjali sisu muuta autori teadmise ja nõusolekuta. Markus Järvi poolt kirju-
tatud vastulause kandis pealkirja “Eesti Päevaleht levitab Sihtasutuse Perekonna ja Traditsiooni 
suhtes alusetuid kahtlustusi”, kuid Eesti Päevaleht avaldas vastulause pealkirja “Kooseluseaduse 
vastased: sõltume ainult oma annetajate suuremeelsest rahaliselt panusest” all. 
 
Vastulause pealkiri muudeti Eesti Päevalehe toimetuse poolt ära hoolimata sellest, et vastulau-
set saates rõhutas Markus Järvi selgesõnalisest, et seda ei tohi teha: “Meie poolt on ilmutamise-
le vaid üks kindel eeltingimus, nimelt see, et tekstis ei muudetaks mitte ühtegi sõna meilt eel-
nevalt luba küsimata.” Ka Varro Vooglaid kordas 28. juulil kell 16.11 Urmas Jaagantile saade-
tud kirjas asjakohast nõudmist, väljendades lisaks mittenõustumist SAPTK vastulause avalda-
misega kärbitud kujul (LISA 14): 
 

Meie vastulause avaldamine kärbituna ei ole vastuvõetav. Kui meie suhtes alusetute kahtlustuste kül-
vamiseks olete kasutanud esmalt kaks lehekülge, juhtkirja ja veel mitmete lugude jagu ruumi, siis tuleb 
leida võimalus ka meie täiesti tavalise arvamusloo mahus (alla 5 tuhane tähemärgi koos tühikutega) 
vastulause äratrükkimiseks. 
 
Seejuures ütleb Eesti ajakirjanduseetika koodeks punktis 5.2., et vastulause maht võiks olla kriitikaga 
võrreldavas mahus. EPL on niigi rikkunud ajakirjanduseetika põhimõtteid, pakkumata meile vastu-
lause võimalust samas numbris, kus avaldati kriitika (nagu ajakirjanduseetika koodeksi punkt 5.1. se-
da nõuab). 
 



SA Perekonna ja Traditsiooni Kaitseks kaebus Pressinõukogule. 17. september 2014 

 — 7 — 

Lisaks nõuame, et EPL austaks meie palvet mitte muuta vastulause teksti ning avaldaks selle pealkir-
jaga, mille saatsime, mitte pealkirjaga, mis on vastulausele omavoliliselt pandud veebis. Nõuame ka 
veebis vastulause pealkirja vastavusse viimist sellega, mis meie poolt saadetud. 

 
Märkimisväärne on ka asjaolu, et Eesti Päevaleht avaldas SAPKT vastulause oma veebiväljaan-
des moel, mis ei võimaldanud lugejail sellega vabalt tutvuda, vaid eeldas tasu maksmist – hoo-
limata sellest, et palusime selgesõnaliselt seda mitte teha. Seejuures olid osad Eesti Päevalehe 
poolt enne vastulause avaldamist avaldatud artiklid, eeskätt “Juhtkiri: Kes maksab muusika?” 
avaldatud tasuta ligipääsetavana täismahus. Nimetatut arvestades ei andnud Eesti Päevaleht 
SAPKT-le adekvaatset vastulause võimalust, nagu nõuab Eesti ajakirjanduseetika koodeksi 5. 
punkt. 
 
5. ERR-i uudisteportaal levitas Eesti Päevalehe poolt avalikkuse ette paisatud alusetuid kaht-
lustusi ja esitas need omalt poolt, nagu olnuks tegu mitte spekulatsiooni, vaid faktiga. 
 
ERR-i uudisteportaal avaldas 24. juulil artikli pealkirjaga “Varro Vooglaiu SA nõukogu liikmed 
istuvad ühes paadis Putini lähikondse Jakuniniga”. ERR-i uudisteportaal ei hinnanud Eesti Päe-
valehe poolt kirjutatut kriitiliselt ega pöördunud kommentaari saamiseks SAPTK esindajate 
poole, vaid võimendas omalt poolt Eesti Päevalehe poolt SAPTK suhtes alusetult välja käidud 
kahtlustusi ja süüdistusi. 
 
ERR-i uudisteportaali poolt koostatud uudise peal-
kiri väidab kindlas kõneviisis ja samas alusetult, na-
gu oleks SAPTK juhtorganitesse kuuluvatel isikutel 
Vladimir Jakuniniga tihedad suhted. Hiljem on 
ERR-i uudisteportaal isegi kaudselt tunnistanud 
algse pealkirja eksitavust, sest see on muudetud ära 
ning asendatud teadmata ajal järgmise pealkirjaga 
“Leht: Vooglaiu SA nõukogu liikmed on seotud Putini 
lähikondse Jakuniniga”. 
 
Selliselt käitudes eksis ERR-i uudisteportaali toimetus Eesti ajakirjanduseetika koodeksi (a) 
punkti 4.1. vastu, mille kohaselt peavad uudised, arvamused ja oletused olema selgelt eristata-
vad ning mis nõuab uudismaterjali põhinemist tõestataval ja tõenditega tagatud faktilisel in-
formatsioonil. Samuti on ERR-i uudisteportaal eksinud EAEK (b) punktis 4.11. esitatud nõu-
de vastu, mille kohaselt ei või artiklite pealkirjad auditooriumi eksitada, just nagu ka (c) punktis 
4.2. sätestatud põhimõtte vastu, mille kohaselt peab ajakirjanik konflikti sisaldava materjali pu-
hul kuulama ära kõik osapooled.  
 
Seisukoha kujundamisel seonduvalt ERR-i käitumisega antud küsimuses palume, et Pressinõu-
kogu kuulaks ära ka ERR-i ajakirjanduseetika nõuniku, Tarmu Tammerki seisukoha. 

Väljavõte ERR-i uudisteportaalist uudise juu-
rest, mis kannab nüüd pealkirja “Leht: Voog-
laiu SA nõukogu liikmed on seotud Putini lähi-

kondse Jakuniniga” 



SA Perekonna ja Traditsiooni Kaitseks kaebus Pressinõukogule. 17. september 2014 

 — 8 — 

 
6. ERR-i uudisteportaal lõi avalikkusele eksitava mulje, nagu oleks SAPTK annetuste kasv 
seotud sihtasutuse nõukogu liikmete väidetava seotusega Vladimir Jakuniniga. 
 
ERR avaldas 24. juuli artiklis “Varro Vooglaiu SA nõukogu liikmed istuvad ühes paadis Putini 
lähikondse Jakuniniga” (hilisem muudetud pealkiri “Leht: Vooglaiu SA nõukogu liikmed on 
seotud Putini lähikondse Jakuniniga”) viimase lõiguna lause: 
 

“SAPTK eelmise aasta tegevusaruandest nähtub, et võrreldes 2012. aastaga on neile tehtud annetuste 
maht kasvanud ligi seitse korda ehk 2012. aastal saadi annetustena 42 880 eurot ning 2013. aastal 
juba 272 044 eurot”. 

 
Arvestades artikli (nii algset kui ka muudetud) pealkirja ja selle eelmiste lõikude sisu, lõi ERR 
info taolise esitamisega auditooriumis mulje, nagu oleks SAPTK annetuste mahu kasv seotud 
Putini lähikondse Jakuniniga.  
 
SAPTK on kaebuses selgitanud, et SAPTK-l puuduvad sidemed Vladimir Jakuniniga (kaebuse 
2. punkt) ja vastavasisulistel väidetel puudub igasugune seos sihtasutuse rahastusega (kaebuse 3. 
punkt). ERR-i tegevus taolise ebaõige kuvandi loomisel SAPTK rahastamisest oli vastuolus 
Eesti ajakirjanduseetika koodeksi punktiga 1.4., mille kohaselt ajakirjandusorganisatsioon kan-
nab hoolt selle eest, et ei ilmuks ebatäpne, moonutatud või eksitav informatsioon. 
 
Seisukoha kujundamisel seonduvalt ERR-i käitumisega antud küsimuses palume, et Pressinõu-
kogu kuulaks ära ka ERR-i ajakirjanduseetika nõuniku, Tarmu Tammerki seisukoha. 
 
7. ERR-i uudisteportaal viivitas lubamatult SAPTK vastulause avaldamisega, võimaldades sel 
moel korrigeerimata kujul levida ja võimenduda SAPTK suhtes esitatud valeväidetel 
 
Pidades silmas, et ERR aitas omalt poolt kaasa Eesti Päevalehe poolt SAPTK suhtes välja pai-
satud alusetute süüdistuste ja kahtlustuste levitamisele ja võimendamisele, saatis Varro Voog-
laid ERR-i uudisteportaalile oma vastulause 25. juulil kell 18.58. Vastulause sai saadetud Priit 
Lutsule, kes oli pakkunud eelmise päeva (st 24. juuli) hommikul kell 10.03 saadetud kirjas, st 
pärast ERR-i poolt SAPTK suhtes esitatud süüdistusi ja kahtlustusi võimendava artikli aval-
damist, vastulause avaldamise võimalust ERR-i uudisteportaalis. Kuivõrd ERR-i uudisteportaal 
vastulauset ei avaldanud – avaldades samal ajal mitmeid teisi artikleid ja andes seeläbi tunnis-
tust oma operatiivsest ka nädalavahetusel –, siis saatis Varro Vooglaid 27. juuli õhtul kell 23.32 
järelpärimise, millega on selline viivitamine põhjendatud (LISA 15): 
 

Tere, hr Luts! 
 

Palun Teilt vastust, kas minu kommentaar saab ERR-i uudisteportaalis avaldatud või mitte. Kogu 
asi on äärmiselt näotu, sest olgugi, et ERR-i uudisteportaalis aidati kaasa EPL-i poolt SAPTK suhtes 
esitatud süüdistuste levitamisele (ERR-i uudise jaburalt tendentslik pealkiri: “Varro Vooglaiu SA 
nõukogu liikmed istuvad ühes paadis Putini lähikondse Jakuniniga ”), Te isegi ei vasta mulle mitme 
päeva jooksul, kas minu kommentaar avaldatakse või mitte — selle avaldamisest rääkimata. Paral-



SA Perekonna ja Traditsiooni Kaitseks kaebus Pressinõukogule. 17. september 2014 

 — 9 — 

leelselt ei avalda meie vastulauset ka EPL, mis hoopis jätkab alusetute kahtlustuste, süüdistuste ja ette-
heidete levitamist. Kogu asi lehkab üha enam ajakirjandusliku karistusoperatsiooni järele ning tõelised 
ajakirjanikud võiks hakata uurima, kes on selle taga. 
 
Teie vastust ootama jäädes, 
 
Varro Vooglaid 
SAPTK juhatuse esimees 

 
PS! Lisan oma kommentaarist veidi täiendatud versiooni, sest viimastel päevadel on mind süüdista-
tud juba ka varjatud sidemetes Ukraina separatistide juhtidega, nii absurdne kui see ka ei ole. 

 
28. juulil kell 9.27 vastas Priit Luts ja andis teada, et vastulauset ei ole pandud üles kuna oli nä-
dalavahetus ning et vastulause mahukuse ja selles sisalduvate süüdistuste tõttu ERR-i uudiste-
portaal alles kaalub, mil viisil seda avaldada. Kell 10.13 laekus Priit Lutsult e-kiri, milles sisal-
dus ettepanek avaldada Varro Vooglaidi vastulause oluliselt kärbitud kujul. Varro Vooglaid vas-
tas omakorda samal päeval kell 10.24, et arvestades ERR-i uudisteportaali töötajaterohkust ja 
veebimeediale iseloomulikku operatiivsust ei ole see vastus vastuvõetav.:  
 

“ERR-i uudisteportaal avaldab uusi lugusid ka nädalavahetusel. Teil töötab 12 ajakirjanikku ning ei 
ole lihtsalt usutav, et keegi neist ei ole võimeline nädalavahetuse jooksul vastulauset üles panema.”  

 
Kirjast läks koopia ka ERR-i eetikanõunik Tarmu Tammerkile. ERR-i uudisteportaali ettepa-
nekuga avaldada SAPTK vastulause oluliselt kärbitud kujul Varro Vooglaid ei nõustunud, vas-
tates sellele järgnevalt: 
 

“Miks ei saa minu kommentaari avaldada sellisena, nagu see on kirjutatud? Miks Te peate seda refe-
reerima ja lühendama? Kas ERR hakkab nüüd mulle ette kirjutama, mida ma võin ja mida ei või 
oma vastulauses öelda? Ei, selline nuditud tekst ei ole mulle vastuvõetav ning ma nõuan kategooriliselt 
minu kommentaari avaldamist originaalsel kujul.” 

 
Lõpuks avaldati Varro Vooglaidi vastulause ERR-i uudisteportaali poolt 28. juulil kell 11.31, st 
kolmandal päeval pärast vastulause saatmist. Selline käitumine ei ole kooskõlas Eesti ajakirjan-
duseetika koodeksi punkti 5.11. mõttega, mille kohaselt peab kellegi kohta tõsiste süüdistuste 
esitamisel avaldama tema vastulause nii pea kui võimalik.  
 
Seisukoha kujundamisel seonduvalt ERR-i käitumisega antud küsimuses palume, et Pressinõu-
kogu kuulaks ära ka ERR-i ajakirjanduseetika nõuniku, Tarmu Tammerki seisukoha. 
 
8. ERR-i uudisteportaal keeldus avaldamast SAPTK vastulauset Eesti Päevalehe peatoimetaja 
Urmo Soonvaldi poolt ERR-i uudisteportaalis esitatud süüdistustele. 
 



SA Perekonna ja Traditsiooni Kaitseks kaebus Pressinõukogule. 17. september 2014 

 — 10 — 

Pärast seda, kui ERR-i uudisteportaal avaldas lõpuks Varro Vooglaidi vastulause, anti kohe 
järgmisel päeval sõna ka Eesti Päevalehe peatoimetajale, Urmo Soonvaldile (“Rahvas peab 
teadma, kes rahastab ühiskonna lõhenemist”) – aga mitte selleks, et alusetute süüdistuste ja kaht-
lustuste levitamise pärast vabandada, vaid selleks, et jätkata oma süüdistuste väljavalamist, hei-
tes SAPTK-le ette ühiskonna lõhestamist ja “vahendeid valimata seadusandja mõjutamist” ning 
nimetades Varro Vooglaidi poolt püstitatud küsimusi seonduvalt Eesti Päevalehe seotusega 
homoaktivistide palgatud suhtekorraldusbüroodega “soovmõtlemiseks ja lihtsalt pahatahtlikku-
seks/tendentslikkuseks” (olgugi, et hiljem oli Eesti Päevaleht sunnitud tunnistama selliste suhe-
te olemasolu, avaldades napi artikli sellest, kuidas Peeter Rebane on palganud kooseluseadusele 
“positiivse kommunikatsiooni” korraldamiseks suhtekorraldusfirma KPMS, mis omakorda on 
sellest eesmärgist lähtudes suhetes meediaga). 
 
Sellega seoses saatis Varro Vooglaid 29. juulil kell 13.47 ERR-i uudisteportaalile vastulause 
Urmo Soonvaldi artiklile, kuid arvamustoimetuse juhataja Rain Kooli ei nõustunud seda aval-
dama (LISA 16), põhjendades oma seisukohta järgmiselt: 
 

Urmo Soonvaldil tekkis Sinu artikli tulemusel õigus kommentaarile, kuid tema kommentaar ei sisalda 
ERR-i uudisteportaali hinnangul sellist uut teavet, mis tekitaks omakorda vastukommentaari vaja-
duse. Selle konkreetse vaidluse mõlemad pooled on meie portaalis sõna saanud ja loeme selle uudi-
sed.err.ee-s lõpetatuks. 

 
Arvestades artiklis SAPTK aadressil esitatud süüdistuste tõsidust, väärinuks need vaieldamatult 
vastulause võimalust. Lisaks sellele sisaldas vastulause (vt LISA 10), nagu Rain Kooli teadis, 
selgitust Urmo Soonvaldi esitatud kriitika osas, nagu peaks SAPTK avalikustama kõigi oma 
annetajate nimed. Vastulauses oli selgitatud, et lähtuvalt isikuandmete kaitse seadusest ei ole 
SAPTK-l õigust esitada annetajate andmeid kolmandatele osapooltele ning et andmete kaits-
mine on vajalik SAPTK usaldusväärsuse tagamiseks. Samuti märkisime, et oleme korduvalt 
kinnitanud, et SAPTK-l puuduvad igasugused sidemed venemaiste rahastajatega, mistõttu on 
Urmo Soonvaldi poolt asjakohaste kahtlustuste jätkuv levitamine lihtsalt pahatahtlik: 
 

Mis puutub meie annetajate nimede avalikustamise nõudesse, siis huvitav, kas hr Soonvald on tõesti 
võimetu aru saama, et isegi kui me seda teha sooviksime, ei ole meil mitte mingisugust õigust seda teha. 
Et sellest aru saada, ei tarvitse teha muud kui avada Riigi Teatajast isikuandmete kaitse seadus ja se-
da veidi lehitseda. 
  
Hr Soonvaldilt võiks küsida, kas ta nõuab meilt, et rikuksime mitte ainult oma annetajate usaldust, 
vaid ka isikuandmete kaitse seadust. Samuti võiks temalt küsida, kas ta usub, et keegi meie sihtasutuse 
toetajad enam meid usaldaks, kui me hakkaks lihtsalt nende isikuandmeid meediale lekitama. See on 
väga põhimõtteline küsimus – nõuda kodanikeliikumiselt tema annetajate nimelist avalikustamist – 
ilma, et selleks oleks juriidilist õigust või kohustust – on midagi sellist, mis iseloomustab totalitaarset 
ühiskonnakorraldust. 
  



SA Perekonna ja Traditsiooni Kaitseks kaebus Pressinõukogule. 17. september 2014 

 — 11 — 

Seejuures on hr Soonvald täielikult teadlik meie selgitustest selle küsimuse osas, sest just eile said 
need EPL-ile järjekordsete arupärimiste peale ära saadetud (sh hr Soonvaldile isiklikult). Oluline on 
ka see, et oleme korduvalt avalikult kinnitanud ja rõhutanud, et Sihtasutus Perekonna ja Traditsiooni 
Kaitseks ega keegi meie juhtorganite liikmetest pole mingilgi viisil seotud ei majanduslike vahendite 
ega muude sidemete poolest Vladimir Jakunini, Konstantin Malofejevi ega ühegi teise Venemaal tegut-
seva organisatsiooni, liikumise või oligarhiga. Kas hr Soonvald peab meid valetajateks ja petisteks, et 
ta järjekindlalt meie asjakohast kinnitust eirab ja sellega ümberlükatud küsimused uuesti välja pais-
kab, nagu oleks need vastamata? 

 
Varro Vooglaid saatis Rain Koolile 29. juulil kell 15.15 asjakohase selgituse: 
 

“Hr Soonvald süüdistab SAPTK-d ühiskonna lõhestamises ja maalib meist pildi kui ühiskonnaohtli-
kust elemendist, aga vastata sellele enam ei lasta – mis sest, et minu hinnangul sisaldab mu vastus vä-
ga olulisi õiendusi hr Soonvaldi väidetes sisalduvate vigade (et mitte öelda alatuste) suhtes, mida ei 
tohiks ühiskonnas kõlama jätta. /…/” 

 
Kell 15.42 saadetud kirjas lisas Vooglaid järgmise küsimuse: 
 

“Aga luba mul küsida ka üks küsimus, Rain. Nimelt, kuhu ma peaksin siis oma vastuväited saatma, 
kui ERR neid ei avalda? EPL samuti ei avalda, sest vastuväide on kirjutatud ERR-s avaldatud sei-
sukohtadele. Postimehel pole üldse asjaga pistmist, mis on tõsi ka teiste Ekspress Grupi väljaannete 
kohta.” 

 
Siiski ei andnud Rain Kooli sisulist põhjendust vastulause avaldamisest keeldumise osas, vaid 
piirdus märkusega, et SAPTK on juba saanud oma vastulause avaldada oma Facebooki lehel 
ühes kirjavahetusega, millest nähtub ERR-i uudisteportaali keeldumine vastulause avaldami-
sest. 
 
Keeldudes SAPTK vastulause avaldamisest Eesti Päevalehe peatoimetaja Urmo Soonvaldi krii-
tika suhtes, rikkus ERR-i uudisteportaal Eesti ajakirjanduseetika koodeksi punktis 5.1. sätesta-
tud põhimõtet, mille kohaselt tuleb isikutele, kelle suhtes esitatakse tõsiseid süüdistusi (mida 
süüdistus ühiskonna lõhestamises kahtlemata on), anda vastulause võimalus. Ajakirjanduseetika 
koodeksi punkti 5.2. kohaselt on vastulause eesmärk muuhulgas parandada faktivigu. ERR aga 
SAPTK-le seda võimalust Urmo Soonvaldi arvamusartiklis esitatud väidete osas ei andnud. 
 
Tähelepanuväärne on mitte ainult see, et eelkirjeldatud viisil tegutsedes jättis ERR-i uudiste-
portaal viimase sõna mitte sellele, kelle suhtes on alusetuid kahtlustusi ja süüdistusi levitatud, 
vaid sellele, kes neid kahtlustusi ja süüdistusi levitab, vaid ka see, et kuigi Rain Kooli keeldus 
avaldamast Varro Vooglaidi vastulauset öeldes, et loeb teema portaalis uudise.err.ee lõpetatuks, 
avaldati vaid loetud päevad hiljem ERR-i uudisteportaalis Urmo Kübara artikkel (“Hooplevate 
ja salatsevate annetajate vahe”), milles tehakse SAPTK-le etteheiteid just selle osas, mille kohta 



SA Perekonna ja Traditsiooni Kaitseks kaebus Pressinõukogule. 17. september 2014 

 — 12 — 

sisaldusid Vooglaidi artiklis täpsemad selgitused (küsimus sellest, et SAPTK-l ei ole õigust le-
kitada meediale oma toetajate isikuandmeid, isegi kui oleks soov seda teha). 
 
Seisukoha kujundamisel seonduvalt ERR-i käitumisega antud küsimuses palume, et Pressinõu-
kogu kuulaks ära ka ERR-i ajakirjanduseetika nõuniku, Tarmu Tammerki seisukoha. 
 
9. Delfi peatoimetaja Urmo Soonvaldi poolt delfi.ee portaalis esitatud väide, nagu oleks 
SAPTK juhtorganitesse kuuluvatel inimestel “lähedane seotus Venemaa oligarhidega”, on 
faktiliselt väär, laimav ja avalikkust eksitav. 
 
Delfi peatoimetaja Urmo Soonvald väitis 27. juulil nimetatud portaalis avaldatud artiklis “Ka 
kooseluseaduse vastane IRL ootab Varro Vooglaiult rahastajate avalikustamist” vääralt, nagu oleks 
SAPTK juhtorganitesse kuuluvatel isikutel lähedane seos Venemaa oligarhidega: 
 

“Teravalt tõusis Vooglaiu rahastamine päevakorda sel nädalal, kui Eesti Päevaleht kirjutas, et 
SAPTK-liikumise juhtorganites on inimesed, kellele on rahvusvahelisel tasandil lähedane seotus Ve-
nemaa oligarhidega.” (allajoonimine lisatud) 

 
Selle väitega andis nii Delfi kui ka EPL-i peatoimetajana tegutsev Urmo Soonvald oma hin-
nangu, kuidas tõlgendada EPL-i väidet, et SAPTK juhtorganitesse kuuluvad inimesed “istuvad 
ühes paadis” Venemaa oligarhidega – nagu Soonvald selgitab, tähendab see “lähedast seotust”.1 
 
Siiski oli Urmo Soonvald sunnitud SAPTK vastulause avaldamise järel ERR-i uudisteportaalis 
avaldatud artiklis pealkirjaga “Rahvas peab teadma, kes rahastab ühiskonna lõhenemist” tunnistama 
oma ja Eesti Päevalehe väidete põhjendamatust, kirjutades, et puuduvad igasugused faktid selle 
kohta, nagu oleks SAPTK-l Venemaa võimuringkondadega varjatud seoseid: 
 

“Oleme kirjutanud, et teoreetilisel tasandil on SAPTK seotud Venemaa tänase võimuladvikuga, aga 
fakte, mis SAPTK ja Vene oligarhid ühte patta paneks, meil hetkel ei ole.” (allajoonimine lisatud) 

 
Selline selgitus räägib aga iseenese eest – kui ei ole fakte, mis tõendaks vähimalgi määral 
SAPTK olemist “ühes paadis” vene oligarhidega, siis millest on tuletatav ja mida üleüldse kuju-
tab endast “seotus teoreetilisel tasandil”? Ja kui ei ole fakte, mis võimaldaks SAPTK ja Vene 
oligarhid ühte patta panna, siis millise õigusega lõi Eesti Päevaleht süstemaatiliselt terves reas 
artiklites avalikkuses ekslikku muljet, nagu selline seotus eksisteeriks või võiks tõenäoliselt ek-
sisteerida? 
 

                                                
1  SA Perekonna ja Traditsiooni Kaitseks ning selle juhtorganite liikmete suhtes niisuguste kahtlustuste ja süü-

distuste esitamine on eriti kahetsusväärne ja laimav ajal, mil ühiskonnas on Ukrainas toimuva foonil tekkinud 
Venemaa võimuringkondade tegevusega seonduva suhtes eriti valulik tundlikkus.  



SA Perekonna ja Traditsiooni Kaitseks kaebus Pressinõukogule. 17. september 2014 

 — 13 — 

Niisiis on Eesti Päevaleht ja Delfi eksinud Eesti ajakirjanduseetika koodeksi (a) punkti 3.5. 
vastu, mille kohaselt peab toimetus kontrollima avaldatava informatsiooni tõesust, just nagu ka 
punkti (b) 4.1. vastu, mille kohaselt peab uudismaterjal põhinema tõestataval ja tõenditega ta-
gatud faktilisel informatsioonil.  
 
Kõike eelnevat silmas pidades palume Pressinõukogul: 
 

1. kuulata käesoleva kaebuse punktides 5, 7 ja 8 toodud küsimustes ära Eesti Rahvusring-
häälingu ajakirjanduseetika nõuniku Tarmu Tammerki seisukoht; 
 

2. taunida Pressinõukogu otsusega AS-i Eesti Ajalehed tegevust Eesti Päevalehes järg-
miste artiklite avaldamisel: 
• “Kooseluseaduse vastu sõdiva Varro Vooglaiu sihtasutuse nõukogu liikmed istuvad 

ühes paadis Putini lähikondlase Vladimir Jakuniniga”, 24.07.2014; 
• “Annetuste maht kasvas mitu korda”, 24.07.2014; 
• “Juhtkiri: Kes maksab muusika?”, 25.07.2014; 
• “Malofejev ühendab separatiste Moskvaga?”, 26.07.2014; 

 
3. taunida Pressinõukogu otsusega AS-i Delfi tegevust portaalis Delfi.ee artikli “Ka 

kooseluseaduse vastane IRL ootab Varro Vooglaiult rahastajate avalikustamist”, 
27.07.2014, avaldamisel; 
 

4. taunida Pressinõukogu otsusega Eesti Rahvusringhäälingu tegevust portaalis uudi-
sed.err.ee järgmiste artiklite avaldamisel: 
• “Varro Vooglaiu SA nõukogu liikmed istuvad ühes paadis Putini lähikondse 

Jakuniniga” (hilisem muudetud pealkiri: “Leht: Vooglaiu SA nõukogu liikmed on 
seotud Putini lähikondse Jakuniniga”), 24.07.2014; 

• “Rahvas peab teadma, kes rahastab ühiskonna lõhenemist”, 29.07.2014. 
 
Kaebuse menetlemisest palume vastavalt Pressinõukogu kodukorra punkti 1.2. mõttele taanda-
da kaebuse arutamiselt Eesti Päevalehe väljaandja AS-i Eesti Ajalehed töötaja, Maalehe va-
nemtoimetaja Sulev Oll. 
 
Käesolev kaebus on esitatud Varro Vooglaidi, Slawomir Olejniczaki, hertsog Paul Herzog von 
Oldenburgi ja Sihtasutuse Perekonna ja Traditsiooni Kaitseks nimel (Slawomir Olejniczaki ja 
Paul Herzog von Oldenburgi volikirjad on lisatud käesolevale kaebusele). 
 
Lugupidamisega, 
 
 
 

______________________ 
Varro Vooglaid 

______________________ 
Paul Herzog von Oldenburg 

______________________ 
Slawomir Olejniczak 



SA Perekonna ja Traditsiooni Kaitseks kaebus Pressinõukogule. 17. september 2014 

 — 14 — 

 
Kontaktisik: 
Varro Vooglaid 
Juhatuse esimees 
SA Perekonna ja Traditsiooni Kaitseks 
Roosikrantsi 7-3a 
10119 Tallinn 
varro.vooglaid@saptk.ee 
Mob 56 600 121 
 
 
Kaebusele on lisatud koopia kõigist kaebuses osundatud artiklitest: 
 

• LISA 1. “Vooglaiu sihtasutuse nõukogu liikmed istuvad ühes paadis Jakuniniga”, Eesti Päevaleht, 
24.07.2014 (link) 

• LISA 2. “Annetuste maht kasvas mitu korda”, Eesti Päevaleht, 24.07.2014 (link) 
• LISA 2.1. Lisades 1 ja 2 nimetatud artiklite koopia paberlehest 
• LISA 2.2. Koopia 24.07.2014 Eesti Päevalehe esikaanest 
• LISA 3. “Varro Vooglaiu SA nõukogu liikmed istuvad ühes paadis Putini lähikondse Jakuniniga”, 

ERR-i uudisteportaal, 24.07.2014 (link) 
• LISA 4. “Juhtkiri: Kes maksab muusika?”, Eesti Päevaleht, 25.07.2014 (link) 
• LISA 5. “Malofejev ühendab separatiste Moskvaga?”, Eesti Päevaleht, 26.07.2014 (link) 
• LISA 6. “Ka kooseluseaduse vastane IRL ootab Varro Vooglaiult rahastajate avalikustamist”, Delfi, 

27.07.2014 (link) 
• LISA 7. Markus Järvi: “Kooseluseaduse vastased: sõltume ainult oma annetajate suuremeelsest raha-

lisest panusest” (Eesti Päevalehe poolt omavoliliselt pandud pealkiri), Eesti Päevaleht, 28. juuli 
2014 (link) 

• LISA 8. Varro Vooglaid: “Ajakirjandusliku karistusoperatsiooni musternäide”, ERR-i uudistepor-
taal, 28.07.2014 (link) 

• LISA 9. Urmo Soonvald: “Rahvas peab teadma, kes rahastab ühiskonna lõhenemist”, ERR-i uudis-
teportaal, 29.07.2014 (link) 

• LISA 10. Varro Vooglaid, “Häbi, Eesti Päevaleht!”, De Civitate, 29.07.2014 (avaldatud portaalis 
De Civitate pärast ERR-i uudisteportaali keeldumist artikli avaldamisest) (link) 

 
Kõik artiklid on ka lingitud – lingid avanevad kaebuse elektroonilises versioonis, mis on samuti Pres-
sinõukogule edastatud. 

 
Kaebusele lisatud kirjavahetus: 
 

• LISA 11. Varro Vooglaidi poolt 28. juulil 2014 kell 15:13 saadetud kiri Joosep Värkile ja Urmo 
Soonvaldile; 

• LISA 12. SAPTK juhatuse liikme Markus Järvi poolt 25. juuli 2014 kell 18:00 saadetud vastu-
lause Eesti Päevalehele; 



SA Perekonna ja Traditsiooni Kaitseks kaebus Pressinõukogule. 17. september 2014 

 — 15 — 

• LISA 13. Varro Vooglaid poolt 27. juulil 2014 kell 16:10 Delfi kommentaariumis Urmo 
Soonvaldile esitatud üleskutse avaldada SAPTK vastulause 

• LISA 14. Varro Vooglaidi poolt 28. juulil 2014 kell 16.11 saadetud kiri Urmas Jaagantile; 
• LISA 15. Varro Vooglaidi poolt 27. juulil 2014 kell 23.32 järelpärimine vastulause avaldamise 

kohta;  
• LISA 16. Varro Vooglaidi ja Rain Kooli 29. juuli 2014 kirjavahetus seonduvalt vastulause aval-

damisega Urmo Soonvaldi artiklile. 


